z dnia: 2024-10-11

Firma organizująca uroczyste otwarcie nowego salonu zaliczy do kosztów uzyskania przychodów tylko część wydatków poniesionych w związku z tym wydarzeniem. Dyrektor KIS zakwestionował m.in. możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na alkohol.

Spółka z o.o., zajmująca się m.in. sprzedażą samochodów, ich konserwacją i naprawą oraz hurtową sprzedażą części i akcesoriów samochodowych, poniosła wydatki związane z organizacją uroczystego otwarcia nowego salonu w miejscu innym niż siedziba spółki. Celem tego wydarzenia była promocja salonu oraz towarów i usług, które będą w nim sprzedawane, a dodatkowo - promocja spółki jako dobrego pracodawcy, wiarygodnego kontrahenta i partnera biznesowego. Na otwarcie salonu zaproszeni byli kontrahenci spółki, potencjalni nowi klienci, pracownicy spółki oraz przedstawiciele lokalnych władz. Spółka wystąpiła o indywidualną interpretację, aby potwierdzić, że udokumentowane fakturami wydatki związane z organizacją tej uroczystości może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przypomniał ogólną zasadę, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Takie wyłączenia zawiera art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Natomiast wydatki poniesione na reklamę mogą w pełnej wysokości stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniają ogólne kryteria uznania ich za koszty.

Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2024 i wyślij PIT online

Reprezentacja kształtuje wizerunek podatnika, reklama promuje produkty i usługi

Dyrektor KIS wskazał też, że ustawa o CIT nie zawiera definicji reprezentacji. Należy więc przyjąć, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług).

 

Spośród wydatków opisanych we wniosku koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1, mogą stanowić m.in. wydatki związane z:

  • opłaceniem ochroniarzy, fotografa, operatora wideo, konferansjera, obsługi recepcji i szatni, koordynatorów scenicznych i asystentów,
  • sceną, nagłośnieniem, oświetleniem,
  • kompozycjami kwiatowymi, 
  • prezentami dla gości, oznaczonymi logo spółki
  • zabudową sceniczną i eventową
  • prowizją dla firmy zewnętrznej organizującej wydarzenie.

 

Są to bowiem wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością, mające na celu reklamę produktów spółki. Wydatki te pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów i mogą mieć pośredni wpływ na wielkość osiągniętych przez wnioskodawcę przychodów.

Z kolei wydatki związane m.in. z: opłaceniem kelnerów, wokalisty, iluzjonisty, koordynatorów cateringu i baru, koszty cateringu i baru oraz koszty wynajmu sprzętu (naczyń, lodówek, szkła, sztućców) w części dotyczącej potencjalnych i obecnych klientów oraz władz lokalnych Dyrektor KIS uznał za koszty reprezentacji. Wskazał, że ich wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentem. Te wydatki stanowią natomiast koszty uzyskania przychodów w części przypadającej na uczestniczących w uroczystościach otwarcia nowego salonu pracowników i współpracowników spółki. 

Kosztem uzyskania przychodu nie jest także wydatek na zakup alkoholu. Takie wydatki nie przyczyniają się do osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodów - nawet jeśli ich ponoszenie jest zwyczajowo przyjęte. 

Zobacz - odliczenie vat od zakupu alkoholu

Źródło: indywidualna interpretacja 0114-KDIP2-1.4010.386.2024.3.DK z 25 września 2024 r. 

Pozostałe wiadomości z roku: 2024

Piotr Ceregra

autor: Piotr Ceregra

Redaktor serwisów e-pity.pl i jpk.info.pl. Dba o to, by treści prezentowane w tych serwisach były nie tylko wartościowe i ciekawe, ale także poprawne językowo.

więcej
Wspieramy OPP
Jakość programów e-file sprawdzona i potwierdzona przez: